Centrum informacji o Windows XP/2000/2003 - Strona nieoficjalna  
Cofnij Do przodu XP.net.pl Forum Artykuły Szukaj Downloads Drivers Redakcja i info Redakcja i info

 

   

 

 
Windows Server 2003 jako system codziennego użytku...






Wstęp

Niewiele osób stać na finalną wersję Windows Server 2003 ani na Windows XP Professional. Czy jednak trzeba wydawać aż tyle pieniędzy by mieć najstabilniejszą w historii wersję Okienek u siebie na komputerze? Niekoniecznie, można bowiem pobrać 180-dniową wersję próbną z serwera Microsoftu całkowicie za darmo. Wypełniamy najpierw odpowiedni formularz, a na wskazany e-mail przyjdzie wiadomość z linkiem do pliku ISO (550MB) oraz z kluczem produktu.

Windows Server 2003 Enterprise Trial (klikamy na Add to basket->Check out)

Całość nagrywamy na czystą płytę CD programem obsługującym format obrazów ISO np. Nero 5.5, a następnie instalujemy jak każdą poprzednią wersję (więcej w artykule Recenzja Windows 2003 >>Instalacja).
Po instalacji napotkamy jednak na kilka problemów, których to rozwiązania postaram się omówić w dalszej części artykułu. Artykuł można też traktować jako przewodnik pt."Jak z Windows Server 2003 zrobić Windows 2003 Workstation".

Problemy z obsługą dźwięku...

Pierwszym problemem, jaki pojawia się po instalacji Windows 2003 Enterprise, jest brak dźwięku, nawet pomimo poprawnego zainstalowania sterowników do karty dźwiękowej. Windows 2003 nie wspiera generalnie kart dźwiękowych ze względów bezpieczeństwa i stabilności.

Oto lista załączonych sterowników i wspieranych kart audio:

ac97ali - ALI Southbridge Chipset Audio
ac97intc - Intel ICH Chipset Audio
ac97sis - SiS Southbridge Chipset Audio
ac97via - VIA Southbridge Chipset Audio
cwcwdm.sys - Cirrus Logic (Crystal) Sound Fusion CS 4280/461x
cwrwdm.sys - Cirrus Logic (Crystal) CS4281
emu10k1b.sys - Creative Labs SoundBlaster Live!
es198x.sys - ESS Allegro/Maestro3
essm2e.sys - ESS M2E
rthwcls.sys - Conexant Riptide

A oto lista usuniętych sterowników, ale planowanych do udostępnienia poprzez Windows Update :
adm8810.sys - Aureal Audio device
adm8820.sys - Aureal Audio device
adm8830.sys - Aureal Audio device
admjoy.sys - Aureal Gameport device
aztw2320.sys - Aztech Audio device
ctlsb16.sys - Creative SoundBlaster ISA
cwbase.sys - Cirrus Logic ISA Audio devices
cwbmidi.sys - Cirrus Logic ISA Audio devices
cwbwdm.sys - Cirrus Logic ISA Audio devices
ds1wdm.sys - Yamaha DS-1
es1370mp.sys - Ensoniq ES1370
es1371mp.sys - Ensoniq ES1371/73/CT5880
es1969.sys - ESS Solo
ess.sys - ESS ISA Audio devices
maestro.sys - ESS Maestro
nm5a2wdm.sys - NeoMagic NM5
nm6wdm.sys - NeoMagic NM6

Do pozostałych urządzeń należy użyć sterowników z Windows 2000/XP. Aby usłyszeć cokolwiek z głośników podłączonych do naszej karty dźwiękowej należy włączyć usługę Windows Audio:
Kliknij na Start->Programs->Administrative Tools-> Services -> przejdź do Windows Audio->kliknij na nim prawym przyciskiem myszy, a potem -> Properties -> w typie rozruchu Startup Type wybierz Automatic zamiast Disabled-> kliknij Apply. Następnie na przycisk Start, a potem OK.

Problemy z uruchomieniem gier...

Dla tych, którzy od czasu do czasu lubią pograć w najnowsze gry komputerowe pod kontrolą Windows Server 2003, też przygotowano niemiłe niespodzianki. Początkowo bowiem prawie żadna gra nie działa. Aby zmienić tę sytuację należy uruchomić usługę dźwięku (opis powyżej) oraz włączyć akcelerację graficzną i DirectX. W tym celu wykonujemy następujące kroki:

Klikamy prawym przyciskiem myszy na pulpicie -> Properties -> zakładka Settings-> Advanced-> klikamy na Troubleshoot i przesuwamy suwak Hardware Acceleration na pozycję Full. Radzę wcześniej zaopatrzyć się w odpowiednie sterowniki do swojej karty graficznej (te używane w Windows 2000/XP będą odpowiednie), bowiem standardowe drivery, dostarczone z Windows 2003 są mało wydajne.

W celu włączenia DirectX przechodzimy do Menu Start->Run i wpisujemy dxdiag. Następnie klikamy na zakładkę Display i klikamy Enable zarówno dla DirectDraw, Direct3D jak i AGP Texture Acceleration, tak, żeby ekran wyglądał podobnie jak poniżej:

Możemy jeszcze zmienić domyślną wartość odświeżania dla gier i aplikacji D3D poprzez kliknięcie na ostatnią zakładkę More Help. Tam klikamy na Override i wpisujemy w pole Override value żądaną wartość (nie należy przekraczać max. odświeżania obsługiwanego przez monitor przy danej rozdzielczości!) i klikamy OK.
 

Następna strona (2) >>

 


 
 
All rights reserved. XP.net.pl © 2003 ^Do góry^