Podsumowanie
Niestety nie mogę wystawić jakiejkolwiek oceny temu
systemowi, ponieważ jest on ciągle w wersji alpha. Jednak jak na tak
wczesną fazę, system jest w miarę stabilny i wydajny (po wyłączeniu
kilku funkcji). Wymaga on ciągle wiele pracy związanej z poprawą
stabilności pewnych aplikacji jak i całego systemu. Wszystkie aplikacje,
które instalowałem chodziły bez większych problemów.
Timetable czyli ważne daty związane z
LongHornem
Potwierdzenie prac nad systemem |
24 czerwiec 2001 |
Longhorn alpha 3670 |
19 sierpień 2002 |
Longhorn alpha 3683 |
23 wrzesień 2002 |
Longhorn alpha 4008 |
19 luty 2003 |
Longhorn alpha 4029 |
koniec maja 2003 |
pokazanie AERO |
19 Wrzesień 2003 |
Longhorn PDC Build ( 4051) |
listopad 2003 |
Longhorn Beta 1 |
lato 2004 |
Longhorn Beta 2 |
połowa 2005 |
Longhorn RTM |
pierwsza połowa 2006 |
Funkcje, które maja zostać zaimplementowane w
ostatecznej wersji systemu
Longhorn będzie zawierać dużo bardziej
zaawansowany interfejs niż dzisiaj możemy spotkać w Windows XP.
Jego nazwa kodowa to "AERO"; bazuje on na nowym API zwanym "Avalon"
Menu Start oraz taskbar zostaną poszerzone o
Sidebar, który może zostać przyczepiony do jednej z
krawędzi pulpitu. Sidebar to bazowany na XML'u panel,
który zawiera linki do lokalnych oraz zdalnych zasobów.
Longhorn będzie wymagać karty 3D do
renderowania różnych nowych efektów na pulpicie, dzięki czemu
stanie się bardziej fotorealistyczny. To nie oznacza oczywiście,
że podstawowy interfejs nie będzie istnieć; sytuacja jest taka,
że to tzw. Layer 2 będzie tylko wymagać takiego sprzętu.
Dla wyjaśnienia: Layer 1 to będzie podstawowy pulpit,
Layer 2 to pulpit z różnymi bajerami, których Microsoft
jeszcze nie sprecyzował (na razie na filmach mogliśmy oglądać
jak to można pulpit rozbijać w przestrzeni w taki sposób, że
każda aplikacja to jeden obiekt, i na tych obiektach dalej można
normalnie pracować)
Longhorn być może będzie zawierać
Palladium - technologię opracowywaną wspólnie z Intel'em
oraz AMD do ochrony danych komputera.
Longhorn będzie zawierać nakładkę na NTFS
zwaną Windows Future Storage (system zbudowany w oparciu
o bazy danych) bazujący na technologii wziętej z SQL Servera
2003 ( "Yukon" ). Ten system plików będzie pozwalał na
złożone poszukiwanie danych, a twoje pliki, e-maile itp. będą
stanowiły bardziej jednolitą całość.
Longhorn będzie zawierać zupełnie nowy API
dla programów antywirusowych, dzięki czemu developerzy będą
mogli łatwiej integrować swoje oprogramowanie z systemem. MS da
także użytkownikom możliwość ściągania nowych baz wirusów
poprzez funkcję Auto-update.
Longhorn będzie zawierać zintegrowane
narzędzia do nagrywania DVD i będzie współpracować z każdym
formatem DVD. Będzie także możliwość kopiowania video
bezpośrednio z cyfrowej kamery na DVD z pominięciem dysku
twardego.
Longhorn będzie zawierać ulepszoną wersje
Error Reporting Tool (Narzędzie Raportowania Błędów,
znane z Windows XP). Teraz tylko niewielka liczba użytkowników
będzie musiała zgłosić błąd zanim MS wypuści odpowiednia łatkę.
Longhorn będzie zawierać nowy instalator,
dzięki czemu czas instalacji skróci się do około 15 minut.
Longhorn będzie zawierać setki nowych API
tak, aby był umożliwić dostęp do wszystkich funkcji systemu.
|
Technologie
AERO oraz Desktop Composite Engine
Jedną z najważniejszych technologii, które znajdą się w Longhornie
jest nowa architektura wyświetlania grafiki, która odsyła w
zapomnienie GDI oraz GDI+. Oczywiście Longhorn dalej będzie posiadał
wsparcie dla aplikacji, które korzystają z GDI oraz GDI+. Nowy engine
graficzny zwany DCE ( codename Avalon) będzie posiadał wsparcie dla
wielu nowych funkcji graficznych, które Microsoft ma nadziej, będą
standardem do czasu ukazania się systemu. Między innymi wyświetlacze
LCD o wysokiej gęstości (rozdzielczości powyżej 120 DPI), oraz
zaawansowany akcelerator 3D. Co oznacza, że Longhorn będzie miał spore
wymagania systemowe, w porównaniu do dzisiejszych systemów. Minimum to
monitor mogący wyświetlać rozdzielczość 1024x768 w 32 bitowym kolorze,
obowiązkowo karta 3D z 64 MB ramu. Optymalnie powinniśmy posiadać 128
MB kartę graficzną.
Aby sprostać różnicą w konfiguracji różnych komputerów, Microsoft
pracuje nad stworzeniem trzech różnych modelów GUI. W najprostszym
trybie, system będzie emulował interfejs Windows 2000 z klasycznymi
ustawieniami wyświetlania okien. Ten tryb będzie tylko dla zachowania
kompatybilności. Drugi tryb zwany jest Tier-1-Experience, i będzie on
podstawowym trybem dla każdej maszyny ze sprzętem kompatybilnym z
LongHornem. Posiadać będzie nowe wizualne efekty, ale ich złożoność
będzie porównywalna z tymi z Windows XP. Będzie to uproszczona wersja
Tier 2 Experience, który będzie najbardziej zaawansowanym modelem,
wykorzystującym karty 3D oraz posiadającym nowe zestawy API.
Takie zmiany zostają wprowadzone, ponieważ Microsoft stwierdził, ze
obecne GDI ogranicza innowacyjność. Trudno jest obecnie wprowadzać
takie funkcje jak przeźroczystość, czy też ładne animacje, ponieważ
architektura na to nie pozwala. Obecnie istnieje tylko jeden bufor
pulpitu i każda aplikacja rysuje do pulpitu. W DCE każda aplikacja
bezie rysować do back buffer zamiast bezpośrednio na pulpit. Następnie
Windows będzie składał każdą klatkę na podstawie back buffer, dodawał
gdzie trzeba efekty i dopiero wysyłał na ekran. Do tego wszystkiego
używany będzie DirectX (obecnie DirectX, który znajdzie się w
Longhornie, nosi kodową nazwę DirectX/LH).
Nowe funkcje DCE:
- Gładka animacja i efekty na oknach - okna przesuwane po ekranie,
mogą zachowywać się w różny sposób, np. jak kurtyna, flaga
- Skalowanie okien - nie jest to zmienianie ich rozmiaru ale faktyczne
skalowanie
- Przeźroczystość
- Animowane źródła video - wsparcie dla wielu źródeł video o wysokiej
rozdzielczości
- Wiele animowanych elementów okien
AERO jest nowym interfejsem użytkownika. Będzie bogaty graficznie oraz
będzie robił spore wrażenie jak zapewnia Microsoft. Steve Willet,
Group Manager Windows Gaming & Graphics Technology team z Microsoft
porównał Longhorna do gier, które ukażą się tego roku od firm takich
jak id Software czy Epic Games. "Realistyczna grafika nie jest tylko
domeną gier. Myślę, że jesteśmy bardzo blisko do integracji jej z
dokumentami i innymi graficznymi prezentacjami, które widzisz na swoim
PC"
Windows Future Storage
NTFS będzie jedynym systemem plików wspieranym w LongHornie, z punktu
widzenia rozwoju i tworzenia, bo oczywiście system będzie wspierał
także starsze systemy jak FAT i FAT32 dla celów dual-boot oraz
upgradowania. WinFS nie jest nowym systemem plików, jak wiele osób
twierdzi. WinFS jest nakładką na NTFS i oczywiście wymaga z tego
powodu samego NTFS. Jak tylko włączamy WinFS, litery dysków zostają
ukryte (ale dalej występują w systemie dla kompatybilności ze
starszymi aplikacjami). WinFS jest zaprojektowany aby dostarczyć nowe
funkcje wyszukiwania plików oraz nawigacji. Wszystkie elementy na
komputerze mogą być wyszukiwane na podstawie właściwości jak np. autor
czy miejsce wykonania zdjęcia, dzięki czemu użytkownik może wyszukiwać
szybciej. W WinFS sposób w jaki informacje są zorganizowane jest
oddzielony od sposobu w jaki są one fizycznie przechowywane. Dane mogą
być organizowane według nazw, właściwości lub pewnych powiązań.
Indigo
Jest to następna generacja usług sieciowych Microsoft .NET. Daje ona
wiele nowych możliwości użytkownikom, którzy wymagają, aby ich usługi
sieciowe były wszechstronne. Indigo jest warstwą komunikacyjną API
WinFX. Więcej informacji na razie nie jest dostępnych.
Avalon
Avalon jest następną generacją platformy dla aplikacji dla Windows.
Zawiera w sobie połączenia najlepszych funkcji sieciowych jak łatwość
tworzenia i wdrażania aplikacji z możliwościami środowiska Win32, aby
dać możliwość tworzenia zupełnie nowych.
Diagram technologii zawartych w Longhornie
Longhorn - co dalej ?
W roku 2003 mieliśmy okazję oglądać parę wersji alpha
systemu. Microsoft stwierdził, że są to buildy koncentrujące się na
wprowadzaniu jedynie nowych technologii, buildy, którymi najbardziej
zainteresują się developerzy. I tak też się stało - żadna z wersji nie
została upubliczniona, a jedynie rozsyłana do developerów.
Rok 2004 przyniesie nam rozpoczęcie beta testów. John Montgomery - szef
wydziału Developerów w firmie Microsoft powiedział, że pierwszej wersji
beta możemy się spodziewać w lecie 2004. Jak określił będzie to wersja
skupiona na developerach, ale z wieloma wewnętrznymi testerami oraz
milionami zewnętrznych (coś w rodzaju beta-testów Office).
W roku 2005 pojawi się druga wersja beta skierowana już bardziej do
typowych użytkowników. Będzie zawierać większość funkcji ukończonych
oraz ostateczną wersję interfejsu użytkownika (AERO między innymi).
Oczywiście w międzyczasie będzie ukazywało się wiele wersji wewnętrznych
(internal), które będą posiadały niewielkie poprawki i ukazywać
się będą ze sporą częstotliwością.
Fake i inne oszustwa
Na Internecie mieliśmy okazje już parę razy widzieć różnego rodzaju
filmy, zdjęcia oraz programy z LongHorn'a, które okazywały się w
ostateczności oszustwem. Aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji
wynikających z instalowania takiego oprogramowania trzeba pamiętać o
paru ważnych rzeczach:
- Microsoft nigdy nie wypuszcza publicznie żadnych aplikacji ze
swoich przyszłych systemów
- nie da się przenosić samemu aplikacji z LongHorna na inne systemy, a
zwłaszcza takich jak Outlook Express oraz Internet Explorer
- trzeba zwracać uwagę, czy pliki są podpisane przez Microsoft.
Wiele osób mówi, że w nowym SP do Windowsa XP będziemy mogli zobaczyć
takie aplikacje jak IE 6.05 oraz OE 7.0. Niestety może okazać się to
nieprawdą, ponieważ MS obecnie nie potwierdził tego, a jedynie napisał o
"nowych funkcjach w IE oraz OE", co może znaczyć cokolwiek.
Także informacje o systemie o kodowej nazwie "BlackComb" są oszustwem.
Na Internecie krążyły pogłoski jakoby istnieje już build 3xx. Prawda
jest taka, że Microsoft nie rozpoczyna prac nad nowym systemem przed
ukończeniem jednego.
Linki związane z systemem Longhorn:
Longhorn Develpoer Center
Skomentuj na
forum!
Początek >>>
Poprzednia <<<
Na podst. :
własne doświadczenia z używania systemu Windows
codename 'Longhorn', opisy technologii oraz parę zdjęć zaczerpniętych ze
strony WinSuperSite
Wersja artykułu : 1.1.0
Ostatnia aktualizacja :
08.12.2005
Chef © 2003
Corrected and checked by
:
GreGM &
Imperator
|