Centrum informacji o Windows XP/2000/2003 - Strona nieoficjalna  
Cofnij Do przodu XP.net.pl Forum Artykuły Szukaj Downloads Drivers Redakcja i info Redakcja i info

 

   

 

 
Recenzja Windows Longhorn
build 4051 (PDC) (5)


 


Podsumowanie

Niestety nie mogę wystawić jakiejkolwiek oceny temu systemowi, ponieważ jest on ciągle w wersji alpha. Jednak jak na tak wczesną fazę, system jest w miarę stabilny i wydajny (po wyłączeniu kilku funkcji). Wymaga on ciągle wiele pracy związanej z poprawą stabilności pewnych aplikacji jak i całego systemu. Wszystkie aplikacje, które instalowałem chodziły bez większych problemów.

Timetable czyli ważne daty związane z LongHornem

 
Potwierdzenie prac nad systemem 24 czerwiec 2001
Longhorn alpha 3670 19 sierpień 2002
Longhorn alpha 3683 23 wrzesień 2002
Longhorn alpha 4008 19 luty 2003
Longhorn alpha 4029 koniec maja 2003
pokazanie AERO 19 Wrzesień 2003
Longhorn PDC Build ( 4051) listopad 2003
Longhorn Beta 1 lato 2004
Longhorn Beta 2 połowa 2005
Longhorn RTM pierwsza połowa 2006

 

Funkcje, które maja zostać zaimplementowane w ostatecznej wersji systemu

 
  • Longhorn będzie zawierać dużo bardziej zaawansowany interfejs niż dzisiaj możemy spotkać w Windows XP. Jego nazwa kodowa to "AERO"; bazuje on na nowym API zwanym "Avalon"
     

  • Menu Start oraz taskbar zostaną poszerzone o Sidebar, który może zostać przyczepiony do jednej z krawędzi pulpitu. Sidebar to bazowany na XML'u panel, który zawiera linki do lokalnych oraz zdalnych zasobów.
     

  • Longhorn będzie wymagać karty 3D do renderowania różnych nowych efektów na pulpicie, dzięki czemu stanie się bardziej fotorealistyczny. To nie oznacza oczywiście, że podstawowy interfejs nie będzie istnieć; sytuacja jest taka, że to tzw. Layer 2 będzie tylko wymagać takiego sprzętu.
    Dla wyjaśnienia: Layer 1 to będzie podstawowy pulpit, Layer 2 to pulpit z różnymi bajerami, których Microsoft jeszcze nie sprecyzował (na razie na filmach mogliśmy oglądać jak to można pulpit rozbijać w przestrzeni w taki sposób, że każda aplikacja to jeden obiekt, i na tych obiektach dalej można normalnie pracować)
     

  • Longhorn być może będzie zawierać Palladium - technologię opracowywaną wspólnie z Intel'em oraz AMD do ochrony danych komputera.
     

  • Longhorn będzie zawierać nakładkę na NTFS zwaną Windows Future Storage (system zbudowany w oparciu o bazy danych) bazujący na technologii wziętej z SQL Servera 2003 ( "Yukon" ). Ten system plików będzie pozwalał na złożone poszukiwanie danych, a twoje pliki, e-maile itp. będą stanowiły bardziej jednolitą całość.
     

  • Longhorn będzie zawierać zupełnie nowy API dla programów antywirusowych, dzięki czemu developerzy będą mogli łatwiej integrować swoje oprogramowanie z systemem. MS da także użytkownikom możliwość ściągania nowych baz wirusów poprzez funkcję Auto-update.
     

  • Longhorn będzie zawierać zintegrowane narzędzia do nagrywania DVD i będzie współpracować z każdym formatem DVD. Będzie także możliwość kopiowania video bezpośrednio z cyfrowej kamery na DVD z pominięciem dysku twardego.
     

  • Longhorn będzie zawierać ulepszoną wersje Error Reporting Tool (Narzędzie Raportowania Błędów, znane z Windows XP). Teraz tylko niewielka liczba użytkowników będzie musiała zgłosić błąd zanim MS wypuści odpowiednia łatkę.
     

  • Longhorn będzie zawierać nowy instalator, dzięki czemu czas instalacji skróci się do około 15 minut.
     

  • Longhorn będzie zawierać setki nowych API tak, aby był umożliwić dostęp do wszystkich funkcji systemu.

     

  • Technologie

    AERO oraz Desktop Composite Engine
    Jedną z najważniejszych technologii, które znajdą się w Longhornie jest nowa architektura wyświetlania grafiki, która odsyła w zapomnienie GDI oraz GDI+. Oczywiście Longhorn dalej będzie posiadał wsparcie dla aplikacji, które korzystają z GDI oraz GDI+. Nowy engine graficzny zwany DCE ( codename Avalon) będzie posiadał wsparcie dla wielu nowych funkcji graficznych, które Microsoft ma nadziej, będą standardem do czasu ukazania się systemu. Między innymi wyświetlacze LCD o wysokiej gęstości (rozdzielczości powyżej 120 DPI), oraz zaawansowany akcelerator 3D. Co oznacza, że Longhorn będzie miał spore wymagania systemowe, w porównaniu do dzisiejszych systemów. Minimum to monitor mogący wyświetlać rozdzielczość 1024x768 w 32 bitowym kolorze, obowiązkowo karta 3D z 64 MB ramu. Optymalnie powinniśmy posiadać 128 MB kartę graficzną.
    Aby sprostać różnicą w konfiguracji różnych komputerów, Microsoft pracuje nad stworzeniem trzech różnych modelów GUI. W najprostszym trybie, system będzie emulował interfejs Windows 2000 z klasycznymi ustawieniami wyświetlania okien. Ten tryb będzie tylko dla zachowania kompatybilności. Drugi tryb zwany jest Tier-1-Experience, i będzie on podstawowym trybem dla każdej maszyny ze sprzętem kompatybilnym z LongHornem. Posiadać będzie nowe wizualne efekty, ale ich złożoność będzie porównywalna z tymi z Windows XP. Będzie to uproszczona wersja Tier 2 Experience, który będzie najbardziej zaawansowanym modelem, wykorzystującym karty 3D oraz posiadającym nowe zestawy API.
    Takie zmiany zostają wprowadzone, ponieważ Microsoft stwierdził, ze obecne GDI ogranicza innowacyjność. Trudno jest obecnie wprowadzać takie funkcje jak przeźroczystość, czy też ładne animacje, ponieważ architektura na to nie pozwala. Obecnie istnieje tylko jeden bufor pulpitu i każda aplikacja rysuje do pulpitu. W DCE każda aplikacja bezie rysować do back buffer zamiast bezpośrednio na pulpit. Następnie Windows będzie składał każdą klatkę na podstawie back buffer, dodawał gdzie trzeba efekty i dopiero wysyłał na ekran. Do tego wszystkiego używany będzie DirectX (obecnie DirectX, który znajdzie się w Longhornie, nosi kodową nazwę DirectX/LH).
    Nowe funkcje DCE:
    - Gładka animacja i efekty na oknach - okna przesuwane po ekranie, mogą zachowywać się w różny sposób, np. jak kurtyna, flaga
    - Skalowanie okien - nie jest to zmienianie ich rozmiaru ale faktyczne skalowanie
    - Przeźroczystość
    - Animowane źródła video - wsparcie dla wielu źródeł video o wysokiej rozdzielczości
    - Wiele animowanych elementów okien

    AERO jest nowym interfejsem użytkownika. Będzie bogaty graficznie oraz będzie robił spore wrażenie jak zapewnia Microsoft. Steve Willet, Group Manager Windows Gaming & Graphics Technology team z Microsoft porównał Longhorna do gier, które ukażą się tego roku od firm takich jak id Software czy Epic Games. "Realistyczna grafika nie jest tylko domeną gier. Myślę, że jesteśmy bardzo blisko do integracji jej z dokumentami i innymi graficznymi prezentacjami, które widzisz na swoim PC"

    Windows Future Storage
    NTFS będzie jedynym systemem plików wspieranym w LongHornie, z punktu widzenia rozwoju i tworzenia, bo oczywiście system będzie wspierał także starsze systemy jak FAT i FAT32 dla celów dual-boot oraz upgradowania. WinFS nie jest nowym systemem plików, jak wiele osób twierdzi. WinFS jest nakładką na NTFS i oczywiście wymaga z tego powodu samego NTFS. Jak tylko włączamy WinFS, litery dysków zostają ukryte (ale dalej występują w systemie dla kompatybilności ze starszymi aplikacjami). WinFS jest zaprojektowany aby dostarczyć nowe funkcje wyszukiwania plików oraz nawigacji. Wszystkie elementy na komputerze mogą być wyszukiwane na podstawie właściwości jak np. autor czy miejsce wykonania zdjęcia, dzięki czemu użytkownik może wyszukiwać szybciej. W WinFS sposób w jaki informacje są zorganizowane jest oddzielony od sposobu w jaki są one fizycznie przechowywane. Dane mogą być organizowane według nazw, właściwości lub pewnych powiązań.

    Indigo
    Jest to następna generacja usług sieciowych Microsoft .NET. Daje ona wiele nowych możliwości użytkownikom, którzy wymagają, aby ich usługi sieciowe były wszechstronne. Indigo jest warstwą komunikacyjną API WinFX. Więcej informacji na razie nie jest dostępnych.

    Avalon
    Avalon jest następną generacją platformy dla aplikacji dla Windows. Zawiera w sobie połączenia najlepszych funkcji sieciowych jak łatwość tworzenia i wdrażania aplikacji z możliwościami środowiska Win32, aby dać możliwość tworzenia zupełnie nowych.

    Diagram technologii zawartych w Longhornie
     

    Longhorn - co dalej ?

    W roku 2003 mieliśmy okazję oglądać parę wersji alpha systemu. Microsoft stwierdził, że są to buildy koncentrujące się na wprowadzaniu jedynie nowych technologii, buildy, którymi najbardziej zainteresują się developerzy. I tak też się stało - żadna z wersji nie została upubliczniona, a jedynie rozsyłana do developerów.
    Rok 2004 przyniesie nam rozpoczęcie beta testów. John Montgomery - szef wydziału Developerów w firmie Microsoft powiedział, że pierwszej wersji beta możemy się spodziewać w lecie 2004. Jak określił będzie to wersja skupiona na developerach, ale z wieloma wewnętrznymi testerami oraz milionami zewnętrznych (coś w rodzaju beta-testów Office).
    W roku 2005 pojawi się druga wersja beta skierowana już bardziej do typowych użytkowników. Będzie zawierać większość funkcji ukończonych oraz ostateczną wersję interfejsu użytkownika (AERO między innymi). Oczywiście w międzyczasie będzie ukazywało się wiele wersji wewnętrznych (internal), które będą posiadały niewielkie poprawki i ukazywać się będą ze sporą częstotliwością.

     

    Fake i inne oszustwa

    Na Internecie mieliśmy okazje już parę razy widzieć różnego rodzaju filmy, zdjęcia oraz programy z LongHorn'a, które okazywały się w ostateczności oszustwem. Aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji wynikających z instalowania takiego oprogramowania trzeba pamiętać o paru ważnych rzeczach:
    - Microsoft nigdy nie wypuszcza publicznie żadnych aplikacji ze swoich przyszłych systemów
    - nie da się przenosić samemu aplikacji z LongHorna na inne systemy, a zwłaszcza takich jak Outlook Express oraz Internet Explorer
    - trzeba zwracać uwagę, czy pliki są podpisane przez Microsoft
    .

    Wiele osób mówi, że w nowym SP do Windowsa XP będziemy mogli zobaczyć takie aplikacje jak IE 6.05 oraz OE 7.0. Niestety może okazać się to nieprawdą, ponieważ MS obecnie nie potwierdził tego, a jedynie napisał o "nowych funkcjach w IE oraz OE", co może znaczyć cokolwiek.
    Także informacje o systemie o kodowej nazwie "BlackComb" są oszustwem. Na Internecie krążyły pogłoski jakoby istnieje już build 3xx. Prawda jest taka, że Microsoft nie rozpoczyna prac nad nowym systemem przed ukończeniem jednego.


    Linki związane z systemem Longhorn
    :

    Longhorn Develpoer Center
    Skomentuj na forum!

    Początek >>>

    Poprzednia <<<


    Na podst. : własne doświadczenia z używania systemu Windows codename 'Longhorn', opisy technologii oraz parę zdjęć zaczerpniętych ze strony WinSuperSite
    Wersja artykułu : 1.1.0
    Ostatnia aktualizacja : 08.12.2005

    Chef © 2003

    Corrected and checked by : GreGM & Imperator
     

     

     
     
    All rights reserved. XP.net.pl © 2003 ^Do góry^